Ефективність будь-якої роботи залежить від належного планування, а управління закладом починається з розрахунку потреб для його належного функціонування. Тому на керівників, особливо медичного закладу та його підрозділів покладена величезна відповідальність та значна кількість обов'язків. Спеціалісти Асоціації «Служба організації інфекційного контролю» можуть полегшити їхню роботу надавши фахові консультації з питань інфекційного контролю.
Одним з пріоритетних завдань Асоціації «СОІК» є розрахунок гігієнічного аудиту. Що ж таке аудит? В англомовний джерелах під цим терміном розуміють оцінку особи, організації, системи, процесів, підприємства, проекту або продукту. В розумінні фахівців «СОІК» гігієнічний аудит - це оцінка ефективності системи гігієни медичного закладу. Стандарти аудиту розроблені згідно нормативних документів, що регламентують санітарно-епідеміологічний режим в закладах охорони здоров'я. Дана послуга може бути як окремим видом роботи так і одним з етапів проекту «Чиста лікарня безпечна для пацієнта» і є безоплатною для медичного закладу.
До етапів аудиту належать:
• Збір даних (огляд відділення, розмова з медичним персоналом);
• Розрахунок першочергового рекомендованого оснащення кабінетів:
• дозаторами, диспенсерами, тримачами для засобів гігієни рук;
• професійними ємностями для знезараження виробів медичного призначення;
• двовідерною системою для прибирання типу «Вермоп»;
• Розрахунок орієнтовної потреби:
• засобів для миття, висушування та антисептики рук;
• дезінфектантів для обробки виробів медичного призначення
• засобів для знезараження поверхонь
• Представлення результатів керівництву ЗОЗ.
За час роботи Асоціації було проведено велику кількість аудитів, що в результаті допомогли лікувальним установам організувати використання дезінфікуючих середників грамотно, економно та ефективно. Цей документ є досить об'ємним, адже містить дуже детальну інформацію. Так, ми розділили по сферах і отримали в результаті 12 бланків з даними різної області застосування. В цілому, ми підраховуємо використання антисептику та мила, одноразових рушників, при цьому враховуємо кратність окремо для лікарів та медичного персоналу, окремо на гігієнічну обробку та хірургічну. Розрахунки для налагодження системи гігієни рук здійснюються на основі вимог наказів №798 від 21.09.2010 р. Про затвердження методичних рекомендацій «Хірургічна та гігієнічна обробка рук медичного персоналу», №236 від 04.04.2012р. «Про організацію контролю та профілактики післяопераційних гнійно-запальних інфекцій, спричинених мікроорганізмами, резистентними до дії антимікробних препаратів», № 234 від 10.05.2007р. «Про організацію профілактики внутрішньо лікарняних інфекцій в акушерських стаціонарах». Також ми враховуємо рекомендації Всесвітньої організації охорони здоров'я та специфіку медичного закладу.
Згідно квадратури приміщень аудит покаже скільки потрібно мати інвентарю для прибирання, ганчірок, швабр із врахуванням поточного та генерального прибирання. Ще заклад отримує інформацію про те, які витрати розчинів для прибирання поверхонь вони роблять за одне прибирання, в місяць та в рік. На це відведено окремі колонки в таблиці. Посилаючись на наказ № 236, рекомендуємо впроваджувати для прибирання систему «двох відер» - синього (для чистих мопів і чистого розчину засобу) і червоного (для відпрацьованих мопів), завдяки якій не відбувається контамінація чистого розчину дезінфектанту. Мопи володіють високою поглинаючою здатністю і можуть збільшувати свою вагу на 32%, а процес віджимання мопа відбувається за допомогою віджимного пристрою. Маючи данні можемо порівняти традиційний спосіб прибирання та за системою двох відер. Як результат отримуємо різницю, де очевидно, що економія від використання сучасного методу двох відер відбувається майже в шість разів. Аудит покаже, які витрати робочих розчинів лікарня робить для обробки виробів медичного призначення. В таблицях враховано і концентрації і час експозиції засобу. Оглянувши відділення і кожну лікарняну кімнату спеціаліст «СОІК» порекомендує де і для чого потрібно до оснастити систему гігієни, які дозуючі системи варто інсталювати. Таким чином буде змальовано гігієнічну модель відділення або цілої лікарні.
Багато лікувальних закладів в Україні вже мають подібні підрахунки і переконалися, що можна ефективніше і головне економніше організувати процес використання дезінфікуючих засобів. Тут хотілося б згадати одну із провідних клінік в Україні «Into-sana», що розташована в м. Одеса. Спеціаліст «СОІК» провела там ряд заходів, зокрема збір даних та обрахунок потреби. Розрахунок вівся на основі засобів компанії «Лізоформ Медікал», оскільки клініка в той час розпочала співпрацю із цим виробником дезінфікуючих засобів. До нас звернулися з проханням включити в підрахунок і ціни на усю представлену лінійку засобів. В результаті, в документі ми представили і розрахунок у кількостях і відразу у цінах. Захист аудиту відбувся в генерального директора, спеціаліст Асоціації представила та описала детально кожну таблицю з даними, пояснила та вказала на базі чого було виведено саме такі результати.
Персоналу клініки стало цікаво, чи можна в реальних умовах вийти на такі розрахунки. За певний час персонал відділення, що брало участь у пілотному проекті, відмітив, що результати збігаються і можна уникнути перевитрат дезінфікуючих засобів. Вони залишилися задоволеними, тому клініка запровадила наші рекомендації та обрахунки у всіх відділеннях.
Слідом за налагодженою системою гігієни клініку чекала нагорода. На початку весни, спеціалістом асоціації було здійснено ще один огляд і встановлено - вони гідні називатися «Чиста лікарня безпечна для пацієнта». Усі 13 відділень успішно отримали нагороди. Це лише підтвердило їхній ретельний підхід до надто важливих речей у лікарні - створення безпечного та комфортного середовища.
Геннадій Баланюк, головний фельдшер клініки, відкоментував останні події закладу, що були пов'язані із роботою асоціації «СОІК». В нашій з ним бесіді він зауважив наступні речі:
Геннадій Баланюк: Щороку явище внутрішньолікарняної інфекції (ВЛІ) стає все актуальнішим і нагальнішим для пацієнта та медичного працівника закладів охорони здоров'я України. В умовах жорсткої конкуренції кожний фактор, який є ексклюзивним для лікарні, відіграє важливу роль у її майбутньому існуванні і розвитку. Як зазначено вище, проблема ВЛІ є широковідомою і тому чимало пацієнтів переймаються своєю безпекою, перебуваючи в медичному закладі. Зайшовши до лікарні, перше що бачить відвідувач - це нагорода «Чиста лікарня безпечна для пацієнта». Він розуміє, що це гарантія безпеки його здоров'я. В Одеському регіоні лише наша лікарня має таку відзнаку, яку надають Асоціація медичних сестер України та Асоціація «Служба організації інфекційного контролю». «Into-sana» дуже ретельно підходить до закупівлі дезінфікуючих засобів. Наша клініка є лідером у місті щодо сучасного інвентарю для прибирання.
Результати аудиту позитивно відобразилися на роботі закладу. Посилилась упевненість працівників і відвідувачів у безпеці. Саме ця відзнака запевнила всіх, хто працює тут чи відвідує наш заклад, що у стінах «Into-sana» діє сучасна система дезінфекції, яка веде боротьбу з внутрішньолікарняною інфекцією. Після отримання статусу «Чиста лікарня безпечна для пацієнта» старша медична сестра повинна контролювати рівень чистоти й безпеки, що відповідає цій нагороді. Представники організації можуть у будь-який момент навідатись до закладу, який отримав відзнаку, щоб перевірити, як ретельно виконуються зобов'язання щодо дотримання чистоти у ЗОЗ. Можлива перевірка зобов'язує старшу медичну сестру постійно піклуватися про чистоту й налагоджувати контроль над молодшим медичним персоналом.
Сьогодні статус «Чиста лікарня безпечна для пацієнта» для закладу «Into-sana» - це підтвердження того, що наша лікарня визнана найкращою не лише у сфері надання медичних послуг, а й у всіх інших аспектах роботи клініки. А те, що «Into-sana» перша в Одеському регіоні отримала цей статус, лише додає авторитету і визнає її як найкращу серед закладів охорони здоров'я у всіх сферах обслуговування та надання послуг.
Статус «Чиста лікарня безпечна для пацієнта», що зустрічає пацієнтів на дверях головного входу, викликає велику зацікавленість серед відвідувачів, які раніше не чули про цю відзнаку. Але запитавши будь-кого зі співробітників, можна відразу дізнатись, що значить і гарантує цей статус. Пацієнти та їх родичі, які вже знайомі з вище згаданою програмою, висловлюють свої побажання в досягненні нового рівня у розвитку їх улюбленої лікарні.
Матеріал підготували спеціалісти з Асоціації «СОІК» Галапац Надія та Хеленюк Ольга